

6. Ny enkelhed og minimalisme
Ny enkelhed Den serielle kompositionsteknik er kendetegnet ved begreber som kompleksitet, individualitet, rationalisme og originalitet (helt nye lyde). Arnold Schönbergs tolvtonesystem er en forudsætning for efterkrigstidens serielle tænkning og kompositionsteknik, hvor komponister som Boulez og Stockhausen var lærere ved feriekurserne i Darmstadt. Mange komponister, der var først var inspireret af denne avantgardeteknik kom efterhånden til et punkt, hvor de måtte lede efter andre veje og klanglige udtryk for at kunne skabe nye værker. Andre var påvirket af strømninger inden for poesi og billedkunst eller happeningkulturen, euforiserende stoffer eller østlig tænkning. I Polen hørtes musik, der vendte tilbage til det helt elementære, i form af det virkningsfulde klanglige udtryk, fx Penderecki (Threnos, 1969) med en musik, der er blevet kaldt ’ polsk plakatstil’. Goeyvaerts i Belgien og Andriessen i Holland arbejdede med enkle, minimalistiske tids- og toneproportioner, og der opførtes ”salonkoncerter” i Wien, hvor publikum hørte enkel, tonal musik med satiriske og parodiske elementer. I USA får komponisten og filosoffen John Cage stor betydning for en hel generation af komponister og den europæiske avantgarde mødte ham på turné med pianisten David Tudor ved kurserne i Darmstadt. Med opfindelsen af ’præpareret klaver’, inspiration fra zenbuddhisme og en kritik af 500 års vestlig musik, bringer han en nytænkning og kritik af værkbegrebet uden sidestykke. Hans værker er kendetegnet ved tilfældighed – aleatorik og hans filosofi inspirerer til en gren af ny enkelhed, der kaldes minimalisme, som særligt udvikles i USA (Terry Riley, Steve Reich, Philip Glass). I Danmark fik Henning Christiansen opført værket Perceptive Constructions i 1965 og Pelle Gudmundsen-Holmgreen skrev Tricolore IV for orkester i 1969, begge inspireret af tidens konkrete kunst og poesi – musikkens elementer er objekter, lyd i tid og rum. Konkretismen og systemdigtningen i Danmark blev skabt af Hans Jørgen Nielsen, Svend Åge Madsen, Per Højholt, Peter Laugesen og Inger Christensen. Fælles for værker, der omtales under stilbetegnelsen ny enkelhed, var ønsket om at skrive en tydelig musik, hvor enhver konstruktiv idé fremtræder direkte opfatteligt i det klanglige udtryk. Det viste sig desuden i værker af Ole Buck, Sommertrio (1968) og Hans Abrahamsen, Symfoni i C (1971). Den fælles idé kan sammenfattes i tesen ”man må acceptere simpliciteten”, en omvending af Boulez’ ofte citerede ”il faut accepter la complexité”. Strofer og marker Ib Nørholm skrev klaverværket Strofer og marker op. 33 (1965-66) tilegnet pianisten Elisabeth Klein, som uropførte det ved en DUT-koncert i 1966. Poul Nielsen var den første herhjemme, der forsøgte at analysere og karakterisere de nye værker og anvendte udtrykket ’ny enkelhed’ (Hjerte og hjerne i musikken) for at indkredse det nye, der var på færde i musikken. Titlen Strofer og marker søger at associere værkets indhold musikalsk: ”... strofer – det kunstfærdige, bundne, måske også det lukkede, det golde og ufri; marker – det åbne og fantasifulde, det frodige og perspektivrige.” (DMT 5, 1966, s. 144). Værkets stilistiske særpræg beror på en konfrontation mellem det banale og det intellektuelle, det rummer for eksempel både klassisk romantisk klaversats og mindelser om Wienerskolen; det kan opfattes som en dialektisk reaktion mod serialismen, men samtidig som et ønske fra komponistens side om ikke at blive sat i bås. I den musikalske form ses et værk i traditionel forstand, i materialet en helt ny håndtering af lyriske elementer, humor, og tonale klange transformeret, uden at man dog må forledes til at tro at den musikalske struktur er enkel hos Nørholm. Til forskel fra de øvrige stræbte Nørholm efter at afprøve et nyt værkbegreb og skønhedsideal. Værket er komponeret i en komplementær form som Cyklus I og Cyklus II med hver 6 satser, der kan opføres separat, men som ifølge komponistens pladenote
”...står i et så nøje samhørighedsforhold, at de kun tilsammen belyser den formelle side af komponistens intention. Der er tale om et forsøg på at skabe en indiskutabel eentydighed ved at lade de samme musikalske ideer fremtræde i to ´modsatte´ skikkelser. Således har hvert stykke i 1. cyklus et ´modstykke´ i 2. cyklus, hvor satsfølgen dog er den modsatte.”
Spejlsymmetrien kan henlede tanken på værket Incontri af Nono, men satsernes udtryk kontrasterer: ”...en diatonisk sats over for en kromatisk, tempoet hurtig over for langsom, registerbeliggenhed: høj-dyb, og rækkefølge: først-sidst.” (DMT 5, 1966, s. 143 med illustration af spejlsymmetrien.) Strofer og marker indledte en meget produktiv periode for Nørholm med kompositioner, der integrerer ældre udtryksformer i reaktion mod serialismen, længe før reaktionen indtraf i Centraleuropa. Ole Buck og Nørholm fik senere lejlighed til at udarbejde en billedside til de nævnte værker i forbindelse med projektet Komponister i tv. Sommertrio blev udsendt i 1970 (Buck tv 700405) og Strofer og marker i 1971 (genudsendt 1976, tv 761203). Billedsiden af Strofer og marker fremstår som en udvikling og udvidelse af lydsiden - ikke som en kontrast til denne - til forskel fra andre komponisters produktioner i forbindelse med eksperimentet. Minimalisme – den udfordrende enkelhed Minimalisme er betegnelsen for den kunst, som begrænser sig til få udtryksmidler. Den opstår som et brud med det personlige, det følelsesfulde og med traditionens fortællinger. I stedet fokuseres der på det sproglige udtryk som bærer af virkelighedsoplevelsen. Begrebet bruges på tværs af kunstformerne og i flere perioder og derfor også med forskellig pointering. (Gyldendals Store Danske). Minimalisme i musikken Minimalisme betegner såvel en musikstil som en kompositionsteknik, der specielt karakteriserer den amerikanske vestkystmusik fra midten af 1960´erne. Musikken søger at skabe en meditativ oplevelse gennem fordybelse i en musik, der gentager korte, simple melodiske og rytmiske mønstre, inspireret af indiske ragaer, rytmiske mønstre i musikken fra Bali og Ghana og improvisationspraksis fra modal jazz. De fleste værker har lange forløb for derved at skabe bedst mulig betingelse for den dybere meditative oplevelse. Værket In C af Terry Riley (1964) består af 53 korte og meget enkle tone- og rytmemodeller i C-dur. Den enkelte musiker vælger selv modelrækkefølge og antallet af gentagelser. I et andet værk høres tydelig inspiration fra indisk raga, A Rainbow in Curved Air (1970). De andre hovednavne fra denne periode er Steve Reich (Drumming, 1971) og Philip Glass, senere kommer John Adams (Nixon in China, 1987) og englænderen Michael Nyman. Værket Drumming er for to kvindestemmer, piccolo, fire par bongotrommer, tre marimbaer, tre vibrafoner og i værket udvikles en enkelt rytmisk celle til et 90 minutters forløb. Philip Glass er især kendt fra filmmusik og et imponerende antal operaer, han blev i 2007 portrætteret i dokumentarfilmen ”GLASS: A Portrait of Philip in Twelve Parts” af Scott Hicks i anledning af, at han fyldte 70 år. Titlen på filmen refererer til kompositionen Music in Twelve Parts fra 1974. The Fall of The House of Usher (1987), havde Danmarkspremiere i april 2008 i Odense med iscenesættelse af instruktøren Daniel Bohr. Philip Glass har en omfattende musikalsk produktion bag sig inden for alle genrer, 8 symfonier, 9 balletter, 22 operaer, soloværker, kammermusik, teater- og filmmusik og musikken er opført på tre kontinenter. Glass er en af de første komponister det er lykkedes helt at vinde et bredt publikum i såvel operahuse, koncertsale, dansemusik-, film- som populærmusikverdenen, og hans betydning for det samtidige kunstmiljø spores i samarbejde med bl.a. Woody Allen, David Bowie, Allen Ginsberg, Dorris Lessing og mange andre billedkunstnere, forfattere, musikere og instruktører, som tælles blandt hans venner.
Centrale komponister og værker Ib Nørholm: Strofer og marker (1965-66), Blomster fra den danske poesis flora (1966), Strygekvartet nr. 3 Fra mit grønne herbarium (1966), Symfoni 2 Isola Bella (1968-71) Pelle Gudmundsen-Holmgreen: Mester Jakob (kammerorkester 1964), Repriser (kammerensemble 1965), Je ne me tairai jamais, jamais (kor og ensemble – 1966), Tricolore I (orkester 1966), 3 Sange til tekster af Politiken (sang og instrumenter 1966), Strygekvartet nr. 4 (1967), Tricolore III (orkester 1967), Konstateringer (kor 1969), Tricolore IV (orkester 1969), Terrasse i 5 Afsatser (kammerensemble 1970), Plateaux pour deux (cello og to bilhorn – 1970) Henning Christiansen: To play Today (1964), Perceptive Constructions (1965) Per Nørgård: Grooving (1968, rev. 2009), Voyage into the golden Screen (1968) Ole Buck: Sommertrio (1968) Hans Abrahamsen: Symfoni i C (1971) Terry Riley: In C (1964) Steve Reich: Drumming (1971) Philip Glass: Opera Einstein on the Beach (1976), Satyagraha (1980), Akhnaten (1983), The House of Usher (1987)
Udsendelser Radio Ny enkelhed: 600423 Ny musik, Pelle Gudmundsen-Holmgreen om Repriser i samtale med Jens Brincker om dennes anmeldelse 630424 Vor tids musik, Præsentation af Gudmundsen-Holmgreens In terra pax, Axel Borup-Jørgensens Mobiler, samt musik af Herbert Brün og Bengt Hambræus 650727 Vor tids musik, samtale med Fuzzy og opførelse af hans To sange og Fire landskaber 650819 Komponistkonkurrence (4), præsentation og diskussion af Vilfred Kjær: Espanitalia, Parametre (ukendt), Pelle Gudmundsen-Holmgreen: Mester Jacob og Svend Westergaard: Pezzo Concertante (B) 651205 Gallerikoncert, brudstykke af Luciano Berio: Folk Songs, Niels Viggo Bentzon: Third stream jazz annonceret af ham selv; Henning Christiansen: Perceptive constructions II og musik af Hugh Steinmetz/ Franz Beckerlee og af Roman Haubenstock-Ramati præsenteres 660327 Gallerikoncert i TV-byen i Gladsaxe, direkte transmission af Fuzzy: Rondo og epilog og Erik Moseholm: Sounds 660518 Ny musik, præsentation af musik af Eric Satie, Tage Nielsen: Bariolage, ”Jacob Ørn”: Töne vom Hernst der forklares og gennemgås af Svend Nielsen samt Axel Borup-Jørgensens Cretaufoni 670309 Dansk musik, Pelle Gudmundsen-Holmgreen: To improvisationer og Niels Viggo Bentzon: Symfoni nr. 12, Den tunesiske 670415 Ny musik, Finn Lykkebo fortæller om sin komponistvirksomhed, om samtidens musik, kommenterer værker af Finn Savery: Afsnit I og II, Thomas Koppel: Petit air og Per Nørgårds Prisme samt sine egne Facetter for orgel 670821 a + b Værkstedskoncert, prøver og optagelser af Ingolf Gabold: Für Louise, Timme Ørvad: Studie for orkester; Karl Aage Rasmussen: Choralis Constantinus og Ole Buck: Tre præludier og samtaler mellem dem og Per Nørgård fra Århus 670826 Ny musik(a), Mogens Winkel Holm: Ricercare og (c) Ingolf Gabold: Für Louise præsenteres i samtale med komponisterne; præsentation af musik af Tadeusz Baird og Witold Lutoslawski 671118 Ny musik, Nils Holger Petersen: Instruktioner til Ib Nørholm og Kerne, Henrik Colding-Jørgensen: 1. strygekvartet og Enfance III samt præsentation af Karl Aage Rasmussen: Dette øjeblik (= tv 700419) 680110 Torsdagsværket, om Pelle Gudmundsen-Holmgreens Symfoni 680111 Torsdagskoncert, uropførelse af Pelle Gudmundsen-Holmgreens *Symfoni præsenteres 680224 Resonans, koncertpræsentation fra Ung Nordisk Musik af Ole Buck. Ouverture, Pehr Henrik Nordgren: Epiphrases, Karl Aage Rasmussen: 4 satser af Symfoni for unge elskende og Gunner Møller Pedersen. Sinfonia nr. 1 680413 Resonans, Ole Buck fortæller om og leder opførelse af In, Jan og Maj og Hommage à Terry Riley 690329 Nye danske værker, Pelle Gudmundsen-Holmgreen: Stykke for stykke, Poul Rovsing Olsen: Au fond de la nuit og Karl Aage Rasmussen: Symphonie classique 690503 Resonans Per Nørgård præsenterer In C af Terry Riley 690812 Resonans, Erik Norby deltager i indstudering ved amatørmusikstævne af sin Nocturne der uropføres og kommenteres af medvirkende 700206 Resonans, præsentation af Gunner Møller Pedersen. *Organism 69, Per Nørgård: *Overtoner, vibrationer og percussion, Ole Buck: *Signes, og Finn Lykkebo: *Tableaux pour piano 700501 Resonans, præsentation af Ole Buck: Hyperion, Bo Nilsson: Ayiasma, Bent Lorentzen: *Kvadrater, Jan Bark: Nota og Carl Erik Kühl: *Fem korte satser for strygekvartet 700828 Resonans, præsentation af Finn Lykkebo: *Ikoner, Carl Erik Kühl: *Fragmenter, Ole Buck: *Sumer is icumen in, Poul Ruders: *Requiem, Svend Nielsen. *Toccata og Bent Lorentzen: *Intersection 710212 Resonans, stereokompositioner: Gunner Møller Pedersen: *Open Air Music, Finn Savery: *Mountain Air, Ole Buck: *Hyperion, Pelle Gudmundsen-Holmgreen: *Fra midten og ud 720714 Blæsermusik-konkurrence 3:4, præsentation og diskussion af Pelle Gudmundsen-Holmgreen: *Katalog og koda og *Kadence i fem satser samt Michael Bertelsen: *Mine omflakkende petroleumslygter; derpå votering 721004 Torsdagsværket, Ole Buck om sit værk Fairies 731030 Resonans, Henrik Colding-Jørgensen om stilproblemer med eksempler af og i samtale med Ib Nørholm, Karl Aage Rasmussen og Pelle Gudmundsen-Holmgreen 731120 Resonans, DUTs musikværksted omtales af Michael Bertelsen, Helle Norup, Anker Fjeld Simonsen og komponisterne af følgende flersporsproducerede stykker: Ole Buck: Figurationer og Hans Abrahamsen/Svend Aaquist Johansen: I kredsløb om solen, præsenteret af komponisterne 740423 Resonans, Poul Nielsen om sin indførelse af begrebet Den ny enkel der kommenteres af Henning Christiansen og Ole Buck med eksempler og af Sven Erik Werner med hans værk Conditiones 930212 Tre danske musikprofiler, sammenlignende præsentation af musik af Ib Nørholm, Per Nørgård og Pelle Gudmundsen-Holmgreen 930226 Tre danske musikprofiler, Ib Nørholm sammenligner musik af Per Nørgård og Pelle Gudmundsen-Holmgreen 930304 Tre danske musikprofiler, Per Nørgård sammenligner musik af Ib Nørholm og Pelle Gudmundsen-Holmgreen
680413 Resonans, Ole Buck fortæller om og leder opførelse af In, Jan og Maj og Hommage à Terry Riley 680525 Resonans, Optagelse fra arrangement af tidsskriftet ta’ med blandt andet Henning Christiansens Ein Engel ging vorbei, Eurasienstab, Fluxorum Organum og Informations 690503 Resonans, Per Nørgård præsenterer In C af Terry Riley
680322 Vinduet, Henning Christiansen, Mogens Winkel Holm 681008 Nye danske operaer 700426 Musikhjørnet, komponister i tv, Pelle Gudmundsen-Holmgreen, Ingolf Gabold, Karl Aage Rasmussen 701117 a+b Komponist i tv 710110 Terry Riley spiller 710316 Masker, Ole Buck 710713 Tre sange til tekster af Politiken, Pelle Gudmundsen-holmgreen 730216 Musikhjørnet, Pelle Gudmundsen-Holmgreen 730227 To kvartetter, Pelle Gudmundsen-Holmgreen strygekvartet nr. 4 731126 + 731205 Enkel musik 731212 Enkel musik – Koncert på Louisiana 761203 Strofer og marker, Ib Nørholm 900521 Midt i musikken, Mogens Winkel Holm
Mogens Andersen: Historien om Vor tids musik, Edition Wilhelm Hansen 2009 Erling Kullberg: Nye Toner i Danmark, Aarhus Universitetsforlag 2003 Poul Nielsen: Hjerte og hjerne i musikken, Borgens forlag 1978 Dansk Musiktidsskrift |
|