

5. Fluxus/happening
Fluxus betyder på latin ’strømning’, noget flydende, i bevægelse, under konstant forandring. Fluxus er siden 1961 navnet på en ekstrem avantgardebevægelse, som i løbet af få år strakte sig fra Asien over de fleste lande i Europa til Nordamerika. Den var dannet som et internationalt netværk for kunstnere med vidt forskellig baggrund for at skabe intermedia (Higgins) med musik kompositioner, konkret digtning, billedkunst og tekster for at likvidere den borgerlige kunst i provokerende aktioner og happenings. Kunstbegrebet intermedia er tidsbaseret, men er ikke knyttet til kunstens traditionelle genrer, det enkelte værk tager aldrig endelig form, men er under fortsat udvikling, kunst opleves som en foranderlig kommunikationsform, der er en dialog mellem to eller flere medier med formålet at skabe en tredje helt ny kunstform.
Kunstnere mødtes ved en række performances og festivaler i Wiesbaden, København, Düsseldorf, Paris, Amsterdam og Nice og dens filosofiske baggrund blev tegnet af kunstneren George Maciunas (1931-78) og komponisten John Cage (1912-92). Til grund for en Fluxusaktion lå ofte et partitur, titlerne var musikalske fx Nam June Paiks Opera sextronique, og som regel indgik musikinstrumenter, fx i Philip Corners Piano Activities, hvor et flygel blev hamret og savet itu. Andre stykker stiliserer hverdagssituationer, fx Henning Christiansens Kaffe I og Yoko Onos collage af lyde fra et toilet. Publikum kunne mere eller mindre frivilligt inddrages som ved Nam June Paiks optræden 1961 på Louisiana (se forsiden af bogen Historien om Vor tids musik, 2009), hvor en musikanmelder fik klippet sit slips af, hvilket førte til en større skandale. I København blev der givet forestillinger på Allé-Scenen og i Nikolaj kirke (formidlet af galleriejer Addi Köpcke) og skabt et centrum for tværkunstnerisk internationalt samarbejde, heri deltog bl.a. billedkunstnerne Bjørn Nørgaard og Per Kirkeby og komponisten Henning Christiansen.
Hovedkræfterne omkring intermedia var Ay-o, George Brecht, Philip Corner, Dick Higgins, Alison Knowles, George Maciunas, Yoko Ono, Nam June Paik, Ben Patterson, Willem de Ridder, Takako Saito, Wolf Vostell, Emmett Williams, La Monte Young og fra Danmark Arthur Köpcke og Eric Andersen.
Happening (engelsk: hændelse) har kunstneriske forudsætninger i mellemkrigstidens dadisme og surrealisme med navne som Wolf Vostell og Joseph Beuys, der lavede happenings over hele Europa. Happening er en planlagt kunstform med improvisatoriske elementer, hvor billedkunst, dans, teater og koncert blandes eller opføres som demonstration eller provokation med politisk sigte eller et opgør med kunstens kommercialisering. Komponisten Niels Viggo Bentzon flirtede med Fluxus og optrådte fx med klaverimprovisation på toppen af Rundetaarn i starten af 1960´erne og Henning Christiansen var tidligt i kontakt med billedkunstens avantgarde i Fluxus og Eks-skolen (Den Eksperimenterende Kunstskole dannet 1961 på initiativ af Poul Gernes).
Henning Christiansen lærte den tyske billedkunstner Joseph Beuys at kende i Düsseldorf og samarbejdede med Bjørn Nørgaard om en række skelsættende kunstneriske happenings efter strenge, formaliserede aktions forskrifter. Bjørn Nørgaards happening 1969: Uddrivelsen af templet. Nøgen kvindelig Kristus (Ursula Reuter Christiansen vandrer nøgen gennem Børsen). Hesteofringen 1970, som havde til formål at…”chokere os og få os til at tænke over, hvor let vi accepterer krig, vold og død, blot det er tilstrækkeligt langt borte.” (Orla Vinther, Musikhistorien bd. 8, s. 57, 2003). Happening med Bjørn Nørgaard, Ursula Reuter Christiansen og med Henning Christiansen på violin. Eric Andersen og Jens Jørgen Thorsen er andre vigtige navne, der har gjort sig gældende og komponisten Gunner Møller Pedersen skrev en happening til Århus festuge i 1969 spillet af pianisten Erik Kaltoft: Sonate i hvidt (TV 710511).
Centrale komponister, kunstnere og værker Joseph Beuys og Nam June Paik: In Memoriam George Maciunas George Brecht: Das "Hsin Hsin Ming" des Seng Ts'an Philip Corner: Satie's Rose Cross as a Revelation Ensemble l'art pour l'art: Le Marteau sans Maître avec le Maître sans Marteau Wolfgang Heisig: 7 Klavierzeiten in einer Salonmusik von Carl Gäschals: op. 329 von 1906 "Kletterrosen" Alison Knowles: Bean Sequences Takehisa Kosugi: 75 Letters and Improvisation György Ligeti : Trois Bagatelles Jackson Mac Low og Anne Tardos: First Four-Language Word Event Nam June Paik: Etude for Pianoforte, Hommage à John Cage, One for Violin solo, Simple Ben Patterson: Paper Piece, Pond, A Simple Opera, Variations for Double-Bass Johannes S. Sistermanns: 19.1 Rion Ma Gerhard Stäbler: JC/NY Gerhard Stäbler: kalt*erhitzt Gerhard Stäbler: Rachengold Wolf Vostell: 100 mal Hören und Sehen La Monte Young: Composition 7 La Monte Young: 566 for Henry Flynt: David Tudor
Anbefalede indspilninger Joseph Beuys og Nam June Paik: In Memoriam George Maciunas: Joseph Beuys og Nam June Paik, RCA BMG 74321 73652 2 George Brecht: Das "Hsin Hsin Ming" des Seng Ts'an: George Brecht, Robert Filliou, Albrecht Fabri og Chang Chung-Jen, Wergo WER 6312 2 Philip Corner: Satie's Rose Cross as a Revelation: Philip Corner, Wergo WER 6312 2 Ensemble l'art pour l'art: Le Marteau sans Maître avec le Maître sans Marteau: Ensemble l'art pour l'art, RCA BMG 74321 73652 2 Wolfgang Heisig: 7 Klavierzeiten in einer Salonmusik von Carl Gäschals: op. 329 von 1906 "Kletterrosen", Wolfgang Heisig og Andreas Jungwirth Alison Knowles: Bean Sequences: Alison Knowles, George Brecht, Hanna Higgins og Jessica Higgins, Wergo WER 6312 2 Takehisa Kosugi: 75 Letters and Improvisation: Takehisa Kosugi, Koch International Classics 3-7238-2 Y6x2 György Ligeti : Trois Bagatelles: Fredrik Ullén, BIS-CD-783 Jackson Mac Low og Anne Tardos: First Four-Language Word Event: Jackson Mac Low og Anne Tardos, Koch International Classics 3-7238-2 Y6x2 Nam June Paik: Etude for Pianoforte: Nam June Paik, Sub Rosa SR178 Nam June Paik: Hommage à John Cage: Nam June Paik, Sub Rosa SR178 Nam June Paik: One for Violin solo: Stefan Fricke, RCA BMG 74321 73652 2 Nam June Paik: Simple: Nam June Paik, Sub Rosa SR178 Ben Patterson: Paper Piece: Gabriele Bonomo, Philip Corner, Walter Marchetti, Davide Mosconi og Phoebe Neville, plana-P 8NMN.028 Ben Patterson: Pond: Gabriele Bonomo, Philip Corner, Fabio Costantino, Walter Marchetti, Davide Mosconi, Phoebe Neville og Elisabetta Roncucci, plana-P 8NMN.028 Ben Patterson: A Simple Opera: Gabriele Bonomo, Philip Corner, Fabio Costantino, Walter Marchetti, Davide Mosconi, Phoebe Neville, Amerigo Ormea og Elisabetta Roncucci, plana-P 8NMN.028 Udsendelser Radio: 621212 (Fluxus-festivalens åbning og diskussion mellem Jan Maegaard, Eric Andersen m.fl.) 640317 (Fluxus-program præsenteret af Eric Andersen og Henning Christiansen) 640530 (Ib Nørholm: Direction: inconnue) 650615 (Eric Andersen: Opus 32) 650816 (Eric Andersen: Opus 51) 650831 (Samtale mellem Eric Andersen og Francesco Cristofoli om Opus 51) 660201 (Henning Christiansen: To play to-day) 661029 (Værker af Earle Brown, John Cage, Yoko Ono, Nam June Paik m.fl. og Ib Nørholm: Exil) 680525 (Henning Christiansen: Ein Engel ging vorbei, Eurasienstab, Fluxorum Organum etc.) 691015 (Henning Christiansen og Hans Jørgen Nielsen: Alvards korsfæstelse) 700424b (Niels Viggo Bentzon: Mahaza Universitet) 700519 (Henning Christiansen: Sang fra hesteslagtningen)
TV: 710511 (Gunner Møller Pedersen: Sonate i hvidt) 831011 (Henning Christiansen: Kredsløbsforstyrrelser for skuespiller og tuba)
Litteratur Eric Andersen: Hvad er Fluxus? – in Fluktuationer – festskrift til Ib Nørholm, MA-Musik 2001 Mogens Andersen: Historien om Vor tids musik, Edition Wilhelm Hansen 2009 "Anti-kunst en gros". Dansk Musik Tidsskrift 1962 nr. 7 s. 217 "Efter Fluxus". Dansk Musik Tidsskrift 1962 nr. 7 s. 245 "Enquête om Fluxus: Kunst - Anti-kunst". Dansk Musik Tidsskrift 1962 nr. 7 s. 249-253 "Fluxus festival". Dansk Musik Tidsskrift 1962 nr. 7 s. 230-232 Gisela Gronemeyer:
" Alvor og indlevelse - Et portræt af den amerikanske avantgarde-cellist Charlotte Moorman". Dansk Musik Tidsskrift 1991-1992 nr. 7 s. 218-228 Povl Hamburger: "Hvad vedkom dette DUT?". Dansk Musik Tidsskrift 1963 nr. 3 s. 87-88 Geir Johnson: "State of the anti-art? The fluxture is here". Dansk Musik Tidsskrift 2007 nr. 1 s. 30-31 Erling Kullberg: "Da modernismen kom til Danmark". Dansk Musik Tidsskrift 1985-1986 nr. 3 s. 114-121 Erling Kullberg: "Gøgl, Charlataneri og Ulyd. Musikkrigen i Danmark foråret 1966. Del 1". Dansk Musik Tidsskrift 1997-1998 nr. 4 s. 122-131 Erling Kullberg: Nye Toner i Danmark - Dansk Musik og Musikdebat i 1960'erne, Aarhus Universitetsforlag 2003. Jan Maegaard: Musikalsk modernisme, Wilhelm Hansen 1971 Jan Maegaard: "Om anti-kunst". Dansk Musik Tidsskrift 1963 nr. 3 s. 88-90 Bjørn Nørgaard: "To play To day - Et tilbageblik på i morgen". Dansk Musik Tidsskrift 1986-1987 nr. 4 s. 184-189 Helmer Nørgaard: "Flere verdener mellem to tog - Samtale med Henning Christiansen", Dansk Musik Tidsskrift 1986-1987 nr. 4 s. 190-204 Torben Sangild: "Det er os der er moderne. Jacob F. Schokkings og Rolf Wallins Manifest opført af Holland House". Dansk Musik Tidsskrift 2000-2001 nr. 5 s. 162-166 Roger Sutherland: New Perspectives in Music, Sun Tavern Fields, London 1994 Orla Vinther: Musikhistorien, Nyere tid 2, bd. 8, 2003 Tania Ørum: De eksperimenterende tressere, Gyldendal 2009 |
|